Strömming Design

Bakom Strömming Design finns en tvåbarnsmamma från Uppsala. Så länge jag kan minnas har jag sytt, virkat och stickat men när jag väntade mitt första barn 2008 började jag att sy barnkläder under märket Strömming Design. Jag är glad i ekologiska tyger och återanvändning av material och de kläder jag syr ska vara sköna att ha på sig och lätta att leka i. Jag syr även tygblöjor.

Via tygblöjesömnaden kom jag i kontakt med tyger av bambu för första gången och föll direkt för deras mjukhet och fina fall. Bambu är ett bra val av material för barnkläder och blöjor då det är otroligt mjukt och skönt mot huden och väldigt bra för känsliga hudar. Bambu odlas utan kemiska bekämpningsmedel och fångar 4-5 gånger mer växthusgas när det växer än motsvarande mängd odlad bomull. Ur den aspekten är bambu även ett bra miljöval!

Strömming Design har under hösten 2010 tagit fram sitt första ekologiska tyg, en bambu/ekologisk bomullsinterlock (70% bambu / 30% ekologisk bomull). Tyget är dessutom oeko-texmärkt. Det finns i två färgställningar gult med orange tryck och limegrönt med grönt tryck. På Galleri Hemsytt kommer jag att ha kläder för små och lite större barn i dessa två tyger. Du kommer bland annat att hitta bodys, tröjor, klänningar och mössor i dessa tyger. Utöver det kommer det att finnas kläder i mjuk enfärgad bambuvelour. Jag kommer även att ha tygblöjor på galleriet för den som är nyfiken att prova!

Strömming Design har en egen nätbutik för tyger och kläder och finns även till salu i butik på Uppsala Handkraft. Besök mig även gärna på min blogg!