kinoko



Idén kom med tredje barnet. Jag behövde något att byta blöja på utomhus. Istället för att köpa en ny skötbädd sydde jag en själv. Sedan kom byxorna och lite till, och nu har jag fler idéer än vad jag har tid.

Kläderna ska vara mjuka, tåliga och lätta att ta av och på. Att de sedan blir fina att titta på är en bonus. Jag står själv för design, skisser, mönster och sömnad. Det enda som görs utanför min ateljé är kantarelltrycket på fickorna.

Varför en kantarell? Kinoko betyder svamp på japanska och svampen får symbolisera det naturliga och sköna i mina produkter. Kopplingen till landet Japan, förutom att min mamma kommer därifrån, är intrycket av funktionalitet och enkelhet. Det är inte tyget som gör plagget fint utan de små detaljerna som ett kantarelltryck på bakfickan på byxorna, spetsen i nedkant eller en annorlunda knäppning. Titta gärna in på min hemsida kinoko.se eller min blogg.